logo spisiacik 1 extend-logo logo spisiacik na facebooku spisiacik na youtube
InfoMail
Ak máte záujem o posielanie správ o činnosti a aktivitách združenia, zadajte do políčka svoju e-mailovú adresu a stlačte Enter
E-mailová adresa:
Kalendár akcií
< Január 2019 >
Po Ut St Št Pi So Ne
31 01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 01 02 03
Vyhľadávanie

Partneri projektu:
 

O stravovaní diabetikov

dia život

Význam ovocia v stravovaní pri diabete

Autor: Peter , pridané: 2013-08-18 12:09:26, rubrika: O stravovaní diabetikov, Prečítané: 164x

 

 
...Často sa stretneme v praxi s mylným názorom, že ľudia s diabetom môžu konzumovať výhradne iba grep a jabĺčko, alebo sa musia ovociu vyhýbať...
Ovocie považujeme za neodmysliteľnú súčasť zdravej výživy. Je cenným zdrojom vitamínov, minerálnych látok, antioxidantov, beta karoténov, flavonoidov, iných ochranných – biologicky aktívnych látok, vody a vlákniny, ale nikdy pri jeho konzumácii nesmieme zabúdať na obsah ovocného cukru – čiže fruktózy a glukózy. Aj tie najkyslejšie druhy ovocia obsahujú určitý podiel sacharidov, preto ich vždy musíme započítať do denného stravovacieho plánu. Všetky tmavo sfarbené druhy ovocia (tmavočervené, tmavomodré, tmavozelené, oranžové ) zároveň ochraňujú cievny systém, srdiečko, sú prevenciou civilizačných, kardiologických a onkologických ochorení. Pokiaľ sa ovocie konzumuje bez kontroly v neobmedzených množstvách dokáže ľuďom trpiacim na cukrovku poriadne rozkolísať hladinu krvného cukru - glykémiu.
Ideálna je konzumácia 1 – 2 porcií podľa možností čerstvého ovocia denne. Tieto porcie by mali byť rovnomerne rozložené v dennom stravovacom režime, vhodné je doplniť ich kvalitnou bielkovinou alebo komplexným sacharidom. Ak sa jedná o medzijedlo (desiata, olovrant) množstvo sacharidov v ňom by nemalo presiahnuť 20 g sacharidov, čiže 2 sacharidové jednotky (SJ) na porciu.
Je dôležité uvedomiť si, že veľmi zrelé až prezreté ovocie má ďaleko vyšší podiel ovocného cukru ako uvádzajú orientačné tabuľky, preto by sme po ňom nemali siahať. Chybou býva, ak ovocné šťavy pijeme neobmedzene. Musíme si uvedomiť, že 1 dcl aj najkvalitnejšej šťavy obsahuje približne 10 g sacharidov - 1 SJ. Vieme, že práve ovocné šťavy slúžia na preliečenie hypoglykémie.
Pre lepšiu orientáciu v praxi Vám priložená tabuľka napovie, ktorý druh ovocia je najmenej sladký a ktorý obsahuje najväčší podiel ovocného cukru. Samozrejme porcia sladšieho ovocia je potom zákonite menšia. Naopak sladšie druhy ovocia (1 banán, alebo malý strapec hrozna) dokážu pomôcť zvládnuť nastávajúci pokles krvného cukru – hypoglykémiu. Prvý stĺpec v tabuľke znázorňuje množstvo ovocia v gramoch, v ktorom sa nachádza 10 g sacharidov – 1 SJ. V druhom stĺpci je popísané množstvo ovocia v gramoch v objeme 2 SJ (20 g sacharidov) = zdravé medzijedlo.
Najlepšou kontrolou správnej veľkosti porcie však zostáva vlastný glukomer s pravidelným meraním. Práve teraz keď v záhradkách dozrievajú marhule, broskyne, hrušky, slivky a hrozno nemôžeme zabúdať, že aj takýmto zdanlivo malým prehreškom si dokážeme „vyrobiť“ nemalé komplikácie. Myslite na svoje zdravie - s rozumom sa zahryznite do vitamínov...veľa zdravia a krásnych letných dní Vám želá Mgr. Klaudia Šugrová.
 
 
Ovocie                                    1 SJ                            2SJ
Druh:                                        množstvo v gramoch
 
Avokádo                                 167 g                          334 g
Melón červený                       165                             330
Melón cukrový                       130                             260
Jahody                                    114                             228
Citróny                                    108                             216
Egreše                                   103                             206
Mandarínky                            106                             212
Grapefruit                               100                             200
Pomaranč                                 90                            180
Čučoriedky                                87                            174
Marhule                                     83                            166
Broskyne                                   82                            164
Brusnice                                    82                            164
Černice                                      82                            164
Višne                                          82                            164
Ananás                                      78                            156
Ríbezle                                      78                            156
Jablko                                        77                            154
Maliny                                         77                            154
Hrušky                                       74                            148
Kiwi                                            72                            144
Čerešne                                    69                            138
Slivky, ringloty                           63                            126
Mango                                       60                            120
Hrozno                                       59                            118
Banán                                        45                              90
 

Komentáre k príspevku:

K článku zatiaľ nebol pridaný žiaden komentár. Chceš byť prvý?

Pridať komentár:

CAPTCHA KOD

Späť